بتن آماده چیست؟

بتن آماده را می توان پراستفاده ترین و کاربردی ترین ماده صنعتی نامید که امروزه در تمام جهان از آن استفاده می کنند. در گذشته استفاده از این ماده به صورت آماده کمتر دیده می شد. یعنی صاحب پروژه ها خود به صورت دستی اقدام به تولید بتن می کردند. اما امروزه کارگاه ها و کارخانه های بزرگی احداث شده اند که به تولید بتن می پردازند. در واقع این کارخانه ها کار بسیاری از صاحبان پروژه ها را راحت تر کرده اند. در ادامه این مقاله می خواهیم به معرفی کامل بتن آماده، نحوه تولید، مزایا و انواع آن بپردازیم. این گونه با این محصول پربازده در صنعت ساختمان سازی و مهندسی بیشتر آشنا خواهید شد.

معرفی بتن آماده

بتن آماده محصولی است که از ترکیب کردن چندین مصالح ساختمانی با هم به دست می آید. این محصول از آب، سیمان و سنگدانه درست می شود. سنگدانه می تواند تکه های سنگ و یا شن و ماسه باشد. البته برای درست کردن این نوع بتن بیشتر از شن و ماسه استفاده می کنند. نسبت ترکیب کردن مصالح ساختمانی و میزان آب می تواند بر مقاومت بتن تاثیر مستقیم داشته باشد. بتن آماده در کارخانه های بتن سازی و زیر نظر مهندسان خبره ساخته می شود. زیرا اگر بتن بافت مناسبی نداشته باشد نمی تواند کارایی خود را به صورت کامل نشان دهد. امروزه در ساخت بسیاری از پروژه ها ترجیح می دهند از این نوع بتن استفاده کنند. زیرا مقاومت و استحکام آن نسبت به بتن هایی که به صورت دستی آماده می شوند بسیار بیشتر است.

بتن آماده چگونه و توسط چه دستگاهی تولید می شود؟

بتن آماده توسط دستگاه هایی که دستگاه بچینگ پلانت نام دارند ساخته می شوند. این دستگاه ها جزء پیشرفته ترین و بروز ترین دستگاه های ساخت بتن می باشند. برای ساخت این نوع بتن ابتدا مواد اولیه که شامل سیمان، آب و سنگدانه ها می باشند با نسبت خاصی در دستگاه بچینگ با هم توزین مخلوط می شوند. بعد از آن که بتن طی فرایند های خاصی آماده شد، وارد ماشین های تراک میکسر شده و به محل پروژه ارسال می گردد. دستگاه بچینگ که این نوع بتن را می سازد خود شامل بخش های مختلفی می باشد که همگی خط تولید بتن را تشکیل می دهند. در واقع می توان دستگاه بچینگ را یک خط تولید کامل برای بتن آماده دانست. منبع ذخیره آب، فیدر مصالح، میکسر، نوار نقاله و سیلوی سیمان و … اجزای مختلف دستگاه بچینگ می باشند.

مراحل تهیه بتن آماده

برای آن که بتن آماده در خط تولید دستگاه بچینگ ساخته شود باید مراحل مختلفی در این فرایند انجام شوند. در ادامه می خواهیم به نحوه تولید این نوع بتن به صورت مرحله به مرحله بپردازیم تا با این خط تولید بهتر آشنا شوید.

مرحله اول تهیه بتن آماده: تهیه مواد اولیه

در مرحله اول ابتدا باید مواد اولیه مرغوب و با کیفیت تهیه شوند. برای تولید بتن آماده بیشتر از سیمان پرتلند استفاده می شود. کیفیت سیمان و سنگدانه ها در مقاومت بتن بسیار موثر است.

مرحله دوم تهیه بتن آماده: ترکیب کردن مواد اولیه

در مرحله دوم مصالح با دپو شدن در قیف دپوی مصالح در فیدر توزین بصورت دقیق توزین و توسط نوار نقاله ها به میکسر هدایت می شوند و از طرف دیگر سیمان ذخیره شده توسط اسکروی حلزونی به باسکول سیمان هدایت و توزین می شود و توسط اسکروی دیگری به میکسر هدایت می شوذ و در ضمن آب هم توسط پمپ و با گذر از کنتور لیتر سنج به میکسر اضافه می شود و بعد از زمان میکس در داخل میکسر ، توسط تراک میکسر به محل پروژه ارسال می گردد .

مرحله سوم تهیه بتن آماده: انتقال مواد به مخزن اصلی دستگاه بچینگ

در این مرحله از تولید بتن آماده، مواد اولیه به وسیله یک نقاله از مخزن اولیه به مخزن اصلی دستگاه بچینگ انتقال داده می شوند. گنجایش و ظرفیت این مخزن می تواند میزان قدرت تولید یک کارخانه را نشان دهد. هر چه مخزن اصلی بزرگ تر باشد، کارخانه میزان بیشتری بتن آماده را می تواند تولید نماید.

مرحله چهارم تهیه بتن آماده: اضافه کردن آب و مواد افزودنی لازم

در مرحله چهارم تولید بتن آماده مواد اولیه دیگر شامل آب و مواد افزودنی به داخل مخزن اصلی هدایت می شوند. یعنی سنگدانه ها و سیمان در مخزن اصلی با آب و دیگر مواد افزودنی ترکیب و میکس می شوند. مواد افزودنی بر اساس صلاحدید مهندس مربوطه تعین می شوند. با ترکیب شدن این مواد با هم بتن در نهایت آماده شده و توسط ماشین های میکسر به محل پروژه منتقل می شود.

کاربردهای مختلف بتن آماده

بتن آماده کاربرد های بسیار مهم و متفاوتی دارد. به همین دلیل این محصول را پربازده ترین محصول صنعتی می دانند. در ادامه به برخی از مهم ترین کاربردهای این بتن می پردازیم.

  • ساخت ستون ها و تیرهای بتنی ساختمان ها
  • پی ریزی ساختمان
  • ساختن تونل ها، پل ها، زیرگذر ها و …
  • سد سازی و ساختن دیوار های بتنی حائل
  • ساخت مراکز امنیتی و کف سازی ساختمان ها

مزایای مهم استفاده از بتن آماده

ممکن است شما نیز این سوال را داشته باشید که بتن آماده چه مزیت هایی نسبت به ساخت دستی بتن در محل پروژه دارد؟ در این بخش می خواهیم به صورت کامل به مزایای بتن آماده در مقایسه با بتن دستی بپردازیم تا بهتر به اهمیت آن پی ببرید.

  • استحکام و مقاومت این نوع بتن در مقایسه با بتن دستی بسیار بیشتر است. زیرا به صورت کامل توسط دستگاه ساخته شده و هیچ خطای انسانی در آن رخ نمی دهد.
  • این نوع بتن برای پروژه هایی که در آن ها سرعت بسیار مهم است حرف اول را می زند. زیرا با بتن آماده می توان سرعت بتن ریزی را افزایش داد.
  • در تولید این نوع بتن سیمان کمتری استفاده می شود. در نتیجه می توان هزینه های مربوط به سیمان را کاهش داد.
  • کیفیت مواد اولیه به کار برده شده در ساخت این نوع بتن بسیار بهتر است.

انواع بتن آماده کدامند؟

بتن آماده در انواع مختلفی تولید می شود. فرق اصلی این بتن ها در نسبت ترکیب مواد اولیه و تکنولوژی به کار رفته برای تولید آنها می باشد. هر کدام از انواع این بتن ها در پروژه های مخصوصی استفاده می شوند و کاربردهای ویژه خود را دارند. انواع بتن آماده عبارتند از:

  • استاندارد
  • خود تراکم
  • تقویت شده با فیبر
  • RCC
  • تزئینی
  • سیال

 

Translate »